pondělí 14. října 2019

Sedm pravidel šťastného vztahu



Letos s manželem otevíráme další dekádu společného soužití. Možná je to z jednoho pohledu dost, z jiného málo. V kontextu mých vrstevníků je to ale spíš víc, než míň. Přečkali jsme spolu spoustu krizovek. 
Největší krizovky byly určitě během prvního těhotenství před pěti roky. Tolikrát jsem byla zavřená na záchodě a brečela…asi v osmém měsíci těhotenství jsem v jednu v noci zdrhla po hádce z domu. Manžel se vykašlal na svou hrdost a s odstupem běžel za mnou. Já jsem ho ale nechtěla ani vidět, tak jsem se mu schovala za garáže.  Když jsem ho pozorovala, jak mne marně hledá, bylo mi ho líto. Vylezla jsem a za chvíli bylo po hádce.
Takové „útěky“ já potřebuju, abych si provětrala hlavu. Už mu sama říkám, pokud se budeme hádat, vyhoď mne ze dveří. 

Pravidla Šťastného vztahu:

1.Tolerance – ten druhý je prostě jiný. Má své divné zlozvyky, divné názory…tolerance je opravdu základ každého vztahu. Další level je:

2. Smířit se s pár věcmi – otevřené/zavřené okno, topit/netopit, jdoucí počítač/vytahování všeho ze zásuvky, hromadění věcí/zbavování se věcí, šetření/utrácení to jsou základy běžných hádek.. Přišla výzva nejtěžší, a to smířit se s marností mého počínání v domácnosti, které mi ten druhý hatí.  A víte co? Jakmile první ustoupí, ten druhý taky ubere. Chce to jen udělat první krok.

3.Bojovat – Zdrhnout umí každý. Co přetrvá je vztah, o který se bojuje. Pokud oba chtějí vztah zachránit, chce to jen čas a bod tři, to i u vážnějších témat, než je topení. Takže vydrž prťka, vydrž.

4. Pojmenovávat věci pravými jmény – asi v posledních dvou letech jsem pomalu přišla na to, že některé hádky se vlastně v jádru týkají úplně něčeho jiného. Něčeho, co se třeba v hádkách stále opakuje jako takové podprahové téma, základní rozpor. Myslím, že to je asi spíš doménou žen, převádět takové nezpracované téma do hádek o prkotinách. Od jisté chvíle jsem si začala podrobněji analyzovat, co mi vlastně doopravdy vadí, co je to jádro konfliktu, a naše soužití se dost zklidnilo.

5.Společný projekt – pár určitě tmelí společný „projekt“, jako koupě domů, dítě, firma, cestovatelský blog..myslím, že bez nějakého takového sdíleného životního smyslu vztah po pár letech vyšumí.

6. Znát sám sebe a být připraven na krizovky – V životě ženy nastávají různé běsy. Menstruace, těhotenství, šestinedělí, životní změny a stresy…kdy jsme prostě emocionálně trochu nevyzpytatelné. Příčinou toho, že je všechno na h**no, není ten druhý, ale hormony. V určitých chvílích to chce mít na paměti a raději se držet od lidí co nejdál :)

7. Láska – dala jsem ji naposled, protože je to nejdůležitější. Kde je láska, z obou stran, teprve tam je smysluplný vztah. Pokud druhého milujeme, jsme schopní absolvovat všechny předcházející body. Pokud ne – je lepší odejít. 

Samozřejmě, mohla bych napsat další body, to by asi tento příspěvek byl o dost delší. Vybrala jsem jen ty podle mě nejdůležitější, od kterých se odvíjí zbytek. My jsme měli ve vztahu spoustu krizovek. Jsem cholerik, takže tichou domácnost manžel nezažil. Spíš jsem mlátila dveřmi, několikrát balila kufry… Odjezd mi většinou zhatily děti. Bylo mi líto je tu tak zanechat bez maminky. Většinou stačilo si jenom provětrat hlavu a bylo po hádce. Nejdelší naštvání mi vydrželo 4 hodiny. To už jsem byla naštvaná hodně.
Vidím to tak, že manžel je docela pohodář. To můj temperament většinou zapříčiní hádku. Nicméně dobrá zpráva na závěr: S délkou vztahu počet hádek klesá.

Žádné komentáře:

Okomentovat